kodex propagace hazardu náhled

Kodex propagace hazardu aneb kde má hranice reklama na casina?

V reklamě platí poměrně přísná pravidla. Ty korigují a hlídají instituce jako Rada pro reklamu, která ctí současnou legislativu a vydává doporučení. Kodex propagace hazardu je jedním z nich a definuje hranice současné reklamy na hazard.

Co má za cíl Kodex propagace hazardu?

  • Zodpovědnost při propagaci hazardu
  • Pravdivost reklamy
  • Reklama necílí na zranitelné skupiny (děti, mladistvé, osoby se sklonem k závislosti)

Nejde jenom o právní paragrafy. Kodex propagace hazardu se odvolává na etiku a zdravý rozum. Na jeho základě vznikl soubor pravidel a etických zásad, kterým se řídí provozovatelé hazardních her a marketingové agentury.

kodex propagace hazardu 1

Jaká pravidla nastavuje Kodex propagace hazardu?

Kodex propagace hazardu se odvolává hlavně na selský rozum. Reklama by proto měla být pravdivá, slušná a čestná. Cílem je také dodržování mezinárodně uznávané reklamní praxe vypracované Mezinárodní obchodní komorou.

Za Kodexem propagace hazardu stojí Rada pro reklamu. Ta, respektive její arbitrážní komise, posuzuje stížnosti na reklamu na hazard a může nařídit stažení nebo úpravu reklamy v rozporu pravidly. Kodex propagace hazardu ale není právně vymahatelný a a jde pouze o doporučení týkající se různých reklamních odvětví.

Ochrana nezletilých

Nezletilé osoby a děti považuje Rada pro reklamu za jednu z nejohroženějších jakoukoliv reklamou. S ohledem na reklamu na hazard udává Kodex propagace hazardu tato nařízení.

  • Reklama nesmí cílit na osoby mladší 18 let.
  • Nesmí se objevovat v médiích pro děti a mládež.
  • V reklamě mohou vystupovat pouze osoby starší 25 let.
  • Reklama nesmí být na dresech týmů do 18 let ani poblíž hřišť, škol a zařízení pro děti.

Kodex propagace hazardu zároveň doplňuje, že jestliže se v okolí reklamy na hazard objeví nové vzdělávací zařízení, má majitel této reklamy povinnost ji odstranit do jednoho roku.

kodex propagace hazardu 2

Online propagace

Většina reklamy se dnes objevuje na internetu. Reklamní okna na nás skáčou odkudkoliv. Jak Kodex propagace hazardu přistupuje k digitálnímu prostoru?

  • Streamování hazardních her je povoleno jen na licencovaných webech a aplikacích až po přihlášení hráče.
  • Spolupráce s influencery je možná pouze v rámci informování o legálních produktech.
  • Reklama nesmí vybízet k sázení či využívání bonusů.

Obsahová omezení

Jaké informace se můžou v reklamě na hazard objevit a co je už za hranou?

  • Nesmí slibovat zvýšení společenského statusu.
  • Nesmí být prezentována jako řešení finančních problémů.
  • Nesmí zlehčovat rizika hraní.
  • Nesmí naznačovat, že neúčast znamená slabost.
  • Nesmí klamat ohledně šancí na výhru.
  • Nesmí využívat celebrity či sportovce k nabádání ke hře.
kodex propagace hazardu 3

Venkovní reklama

Kodex propagace hazardu zakazuje venkovní reklamu poblíž škol. Obecně vzato se ale bere velký důraz na její umístění ve veřejných prostorech, přičemž je respektováno soukromé vlastnictví. Kromě okolí škol Kodex zakazuje reklamu v prostředcích hromadné dopravy.

Affiliate marketing

Za affiliate marketing se považuje forma online spolupráce, kdy partner propaguje produkty a získává provizi za uskutečněné prokliky nebo konverze (např. registrace do online casina). Kodex propagace hazardu zde myslí hlavně na odpovědný přístup.

  • Partneři propagující hazard musí být registrováni u samoregulačního orgánu a uvádět kontakty a odkazy o odpovědném hraní.
  • Spolupráce je možná jen s partnery, kteří absolvovali školení o etické reklamě.
kodex propagace hazardu 4

Odpovědné hraní v licencovaném casinu

Vyberte si licencovaného provozovatele Star Casino. Odpovědný český provozovatel nabízí hráčům extra bonus 100 Kč 100 free spinů za registraci. Pro splnění tohoto bonusu je nutné uzavřít sázky alespoň za 1000 Kč.

Nejčastější dotazy (FAQ)

Kodex propagace hazardu je soubor etických pravidel a zásad, která se vztahují na reklamu na online casina a hazardní hry. Cílem je zajištění pravdivé a odpovědné propagace hazardu.

Reklama na hazard online smí běžet jen na licencovaných webech. Spolupráce influencera je povolená jen s legálními produkty a provozovateli s licencí k provozu hazardních her.

Dodržování Kodexu propagace hazardu kontroluje Rada pro reklamu. Její vyjádření ale nejsou právně závazná. Jde o posouzení stížností a následné doporučení k odstranění nebo její úpravě.

[Zdroj: Affilmaster.cz, Epravo.cz]

Číst více